K78 van Hans Vogel

25 jul

Morgenvroeg (26 juli 2014) start Hans op de K78 in Davos. De K78 is een zware bergloop die je niet zomaar doet en waar je jezelf lichamelijk en mentaal goed op moet voorbereiden. Hans heeft een goede voorbereiding gehad met veel trainingen in de duinen, Duitse en Belgische heuvels en duurlopen opbouwend tot 7 uur. Hij is er klaar voor. Hieronder zijn voorbeschouwing.

Ik ga zo meteen mijn startnummer ophalen voor de Swiss Alpine K78. Een soort loop dat ik al heel lang in mijn achterhoofd heb. Misschien wel al zolang als ik marathons loop en dat was afgelopen mei 25 jaar. 79 kilometer hardlopen door de Alpen, met start en finish in Davos, met 2660 meter hoogteverschil.

Vanaf februari hiervoor getraind op schema’s van Bob Stultiens.

Om mijn lijf aan de hoogte te laten wennen, ben ik al ruim een week van te voren bij Davos op de camping gaan zitten. Maandag heb ik het hoogstgelegen deel van het parcours verkend. 18 kilometer gewandeld over het parcours. Stijl omhoog en omlaag, over sneeuw en helaas ook door de regen. Maar een prachtig parcours is het. Dit jaar heeft de organisatie nog wat stukken parcours verlegd waardoor er nog minder asfalt is en de loop nog meer een trail karakter krijgt.

Het hoogteprofiel heb ik inmiddels uit mijn hoofd geleerd, zodat ik hopelijk steeds goed weet wat me nog te wachten staat aan klimmen. Zwaar zal het zeker worden. Gewandeld zal er op de steilste stukken ook zeker worden. Er zitten flinke stukken van zo’n 17% en ik denk nog wel meer in. Maar ik hoop toch Davos hardlopend te bereiken, met op de vlakken en dalende stukken zo min mogelijk wandelen. Een eindtijd heb ik werkelijk geen idee van. Ik hoop op zo’n 11 a 12 uur, maar dat is eigenlijk een slag in de lucht.

Volgens het weerbericht wordt het zo’n 18 graden met weinig wind en af en toe wat lichte motregen. Prima omstandigheden dus, stukken beter dan toen ik vorig jaar hier de K42 (marathon waar ook dat hoogstgelegen deel in zit) liep met 30 graden bij de start.

Nu startnummer halen, even de K78 sfeer inademen en daarna niks doen tot de start aanstaande zaterdag om 7:00 u ’s morgens. Ik heb er zin in.

Plaats een reactie